21 Ekim 2009 Çarşamba

Bağlama Metodu - Arif SAĞ - Erdal ERZİNCAN




Bağlama Metodu. Bağlama Düzeni.
Cilt 1: Alıştırmalar ve Repertuvar.
Cilt 2: Diziler ve Pozisyonlar.

NOT: Kitap iki cilt ve bir arada satışa sunulacak.
ISBN 978-9944-396-64-6
Barkod: 9789944396646
Ölçüleri: 24 x 32
Sayfa sayısı: Cilt 1/254 s.; Cilt 2/290 s.
Kağıt: 100 gr. Munken ithal kağıt
Cilt: İplik dikiş, karton kapak
Ağırlık: 2,200 kg (iki cilt)
Satış fiyatı: 100 TL (KDV dahil)

ÖNSÖZ'den

"Bağlama; farklı isim, tip ve türevleriyle Asya'dan Avrupa'ya uzanan geniş bir coğrafyada hem tezeneli hem de tezenesiz (şelpe) icra edilebilmesi özelliği ile Anadolu'da çoklu bir gelişme göstermiştir.
İcra tarzlarındaki bu çoklu gelişmenin yanı sıra "düzen" diye tabir edilen farklı akort biçimlerini bünyesinde barındırıyor olması, bu çalgıya farklı bir kimlik kazandırmıştır.

Anadolu'daki geleneksel müzik kültürü içerisinde biçimlenen bağlamanın bu özgünlüğü özellikle âşık müziği bünyesinde bulunan usta-çırak eğitimiyle günümüze kadar aktarılmış; zaman içinde kentleşme süreciyle
birlikte akademik eğitim alanında da yerini almıştır.

Ancak, bağlamanın çoklu gelişim özelliğinin akademik eğitim alanında yeterince yansıtılamadığı düşüncesi, bizi böyle bir metodu hazırlamaya yönlendirmiştir. Bu bağlamda da, farklı dönemlerde bireysel gayretlerle devam ettirdiğimiz çalışmalar, 2000 yılından itibaren
birleştirilerek "Bağlama Metodu" yazma eylemine dönüştürülmüştür.

Bağlamanın özgünlüğünü oluşturan öğelerin korunması gerektiği düşüncesi de bu birlikteliğin temel ilkesi olmuştur. Ancak burada şunu belirtmek gerekir ki bu çalgının bütün özgünlüğünü kapsamlı olarak bir
kitap halinde sunmak olanaksızdır. nitekim bağlamadaki farklı icra tarzlarının yanı sıra, birçok düzen uygulamalarının varlığı ve bu düzenlerin adeta ayrı bir çalgı mantığı ile icra ediliyor olması, bu
düşünceyi desteklemektedir.

Bu bilgiler ışığında; tezeneli ve tezenesiz (şelpe) icra tekniklerine en uygun düzen olduğunu düşündüğümüz "Bağlama Düzeni Metodu" ile yayın
serisini başlatıyoruz.

Bu kitap kapsamında bağlama düzeni ile ilgili geleneksel çalışlar, yeni gelişmeler ve kişisel çalışmaların algılanmasına yönelik alıştırmalar ve ayrıca düzenin inceliklerini yansıtabilecek nitelikte seçkin bir repertuvar yer almaktadır.

Oldukça geniş bir zaman diliminde ortaya çıkan bu çalışmaya, deneyimleriyle katkı sunan sayın Yücel Paşmakçı'ya, sayın Abdi Coşkun'a ve tavsiyeleriyle çalışmaya yön veren sayın Süleyman Şenel'e
teşekkür ederiz.

Bağlamadaki icra kalitesini yükseltmeyi hedefleyen bu kitabın farklı çalışmalara zemin oluşturması ve geliştirilerek sürdürülmesi temenisiyle..."

15 yorum:

Adsız dedi ki...

kısa sap bağlama düzeni mi uzun sap bağlama düzeni acaba yoksa ikisi birmi

Adsız dedi ki...

arif sağ ve erdal erzincan gibi ustaların yazmış olduğu bir eseri yorumlamak elbetteki benim haddime değil ama esere almış ve uygulamaya başlamış biri olarak eser hakkında gördüklerimi yazmak istedim. belki eseri merak eden müzik severlere bir faydam dokunur.
kitap bilindiği gibi 2 ciltten oluşuyor. kitaplarda müziğin genel teorik bilgileri yer almıyor zaten kitapta belirli bir seviyeye hitap ediyor. 1.ciltte incelikle bağlama üzerinde nekadar parmak mızrap hareketleri varsa onlara ait örnekler var.2 bölümde bu hareketleri oturtmak için alıştırmalar ve 3 bölümdede bu teknikleri uygulayabileceğimiz halk müziğinin nadide eserlerinden örnekler sunulmuş. 2 cilt ise birinci ciltin daha iyi anlaşılması için yazılmış bir el kitabı yada fihrist gibi bir özelliği var. yalnız benim gibi bağlama da ortaseviyede bilgiye sahip birisi içinde yinede ağır bir kitap bazı bölümler için yinede bir hocaya ihtiyaç hissettiriyor. her gün kitapta birşeyerleri çözümlüyorum. bu da ayrıca bir zevk veriyor ve kitaptan bıktırmıyor. eseri yazan sanatçılara olan güvenimden dolayı eserede güveniyorum. ve kararlı bir şekilde bu eser üzerinde çalışmaya devam edeceğim. maddi olanaklarınız yeterli ise saz sizin için bir tutku ise kütüphanenize bu eseri ilave etmenizi tavsiye ederim.

Adsız dedi ki...

kitap kısa sap bağlama düzenine göre yazılmış fakat kitapta şöyle bir ayrıcalık var. normalde kısa sap bağlama 19 perdeden oluşur fakat bu kitapta kısa sap bağlama 23 perde üzerinden irdelenmiş ve nota aralığı genişletilmiş. saz imalatı yapan bir dostuma sordum. kısa sap bağlamada 23 perde olurmu diye bana verdiği cevap olabileceğini söyledi. sanırım arıf sağ ve erdal erzincan gibi ustalara 19 perde yeterli gelmeyebiliyor. kitap hem ingilizce hemde türkçe olarak düzenlenmiş. şelpe tekniğinden örnekler açıkalama ve uygulamalar gösterilmiştir. bağlama icra tekniğini bu derecede basite indirgeyerek özetleyen bir başka eser daha henüz görmedim. sevgili hocalarım klaslarına uygun bir eser meydana getirmişler. teşekkür ediyorum.

Adsız dedi ki...

Merhabalar, Arif SAĞ ve Erdal ERZİNCAN üstadlara, bu güne kadar ayrıntılı ve uygulamaya yönelik, bağlama üzerine ilmi sayılabilecek bir eseri türkü sevenlere kazandırdıkları için teşekkür ediyorum. Bu arada bir görüşümü de haddim olmayarak belirtmek istiyorum. Üstadlar bu güzel esere birde, metodda verdikleri bilgilerin nasıl uygulanacağına dair, DVD tarzında görsel üygulama tekniklerini de beraberinde hazırlayıp verseledi (ki maloluşu çok fazla yükselteceğini tahmin etmiyorum, bir miktar artırmış olsa bile değerdi ), o taktirde eser tam manasıyla hedefini tutturmuş olurdu diye düşünüyor ve bekliyorum.
Saygılarımla tekrar emekleri için teşekkür ediyorum.

Adsız dedi ki...

Merhaba,
Oncelikle tesekkurler boyle bir kitap ciktigi icin.
Ben hollanda yasiyorum ve bu kitabi siparis etmek istiyorum bilgilendirirseniz cok sevinirim.
NOT:Yeni ogrenecegim turku meraklisiyim bana uygunmudur?
Tesekkurler.
erol degermenci

Pan Kitap dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Pan Kitap dedi ki...

Merhaba,
Kitabı Almanya'dan Regenbogen Buchhandlung'dan temin edebilirsiniz.
Tel: 0049-30-616 538 45
Kitap yeni öğrenenlerden ziyade, nota bilgisi olan kişiler için daha kullanışlı.

Pan Kitap

Adsız dedi ki...

SAZA KARŞI İLGİM ÇOK FAZLA AMA BUGÜNE KADAR ELİME SAZ ALIP ÇALMIŞLIĞIM YOK. SIFIRDAN SAZ ÇALMASINI ÖĞRENMEK İSTİYORUM. TÜRKÜLERİ DE SEVİYORUM VE TAM BİR TÜRKÜ SEVDALISIYIM. ÇOK DEĞERLİ ÜSTADLARIN İNSANLARA FAYDALI OLACAĞINI TAHMİN ETTİĞİM BU KİTABI ACABA BANA FAYDALI OLUR MU? YÜREĞİ TÜRK HALK MÜZİĞİ İLE YANAN BİRİSİ OLARAK BANA NE TAVSİYESİNDE BULUNURSUNUZ?

Pan Kitap dedi ki...

Merhaba,
Bu metod yeni öğrenen insanlardan ziyade nota bilgisi olan kişiler için ileri teknikleri gösteriyor. İlk kez bağlama çalacaksanız bu metod size zor gelebilir.

saz-aşkı dedi ki...

bağlama çalmaya,türkü çalmaya başlamak isteyip te "acaba yapabilir miyim?" diye soran arkadaşlara seslenmek istiyorum..
zaman geçiyor,ömür geçiyor.gidin bir an önce alın bağlamayı,mümkünse bir kursa yazılın.Hemen başlayın çalmaya.Yetenek soyut birşeydir,bence çalışma azim ve "heves" her şeyden daha önemli.ben 4 yıldır çalıyorum,her gün iyiki başlamışım diyorum.denemekten zarar gelmez...

Adsız dedi ki...

bende bir türkü sevdalısıyım ama bağlama olmadan türkülerin bir kanadı kırıkmış gibi oluyor.bu nedenle bağlamayı kesinlikle öğreneceğim bu kitaba gelince sanırım ilk başlayanlar için ağır bir kitap...sadece izlenimlerime göre ...

Adsız dedi ki...

Arkadaşlar bağlama da tıpkı diğer enstrümanlar gibi kendi kendine öğrenilemez. Bu bakımdan bu harika metotdan mucize beklemeyin, hemen nota ila eğitim verilen bir kursa yazılarak ilk adımı atın. Biraz öğrendikten sonra bu metodu izleyebilirsiniz.
Sevgiler, saygılar...
Tayfun Hakan Kağan

Adsız dedi ki...

bağlamayı ilk kez eline alıp öğrenmek isteyenler için mutlaka bir yol gösterenin olması gerek. Anacak "benim müzik kulağım fena değil" , okuyarakta öğrenebilirim vb. iddiası olanlar varsa, ve okuduğunu anlayarak uygulayableceğine inanan varsa, Hakan Akmaz'ın "çöğür" metodları ve modern bağlama metodları ilk öğrenenler için ideal. Ben on yıldır eğitimde kullanıyorum anlaşılırlığı ve kolay uygulanabilirliği açısından tercih ettim öneririm. (Ustaların eserlerini alıp inceleme olanağım olmadı ama yazılanlardan anladığım kadarıyla biraz daha ileri düzey için yazılmış. Sözünü ettiğim eserler notayı ilk öğrenecekler için de oldukça işeyrar ve anlaşılır.)

Adsız dedi ki...

merhaba.ben orta düzeyde baglama çalıyorum ve nota bilgisini yeni öğrenıyorum hocam la birlıkte bu kıtaptan çalısıyoruz bana bu kitaba göre öğretıyor.gercekten de harika bir kitap her defasında sizi bağlamaya daha da tutkulu yapıcaktır emin olun.

Adsız dedi ki...

Merhaba!..Arif SAĞ/Erdal ERZİNCAN Metodunun çıkacağı haberini aldıktan sonra tam 3 yıl bekledim sabırsızlıkla.Kitap çıktığı ilk hafta elime geçti.Şu aşamada kitaplardaki eserleri bitirmeme az bir zaman kaldı. öğrencilerim için 2 cilt halinde 80'in üzerinde metod getirttim PAN YAYINCILIK'tan.Bu metod sayesinde;Bağlama çalma işini aşk ile yapanlar ve yapmayanlar ayrışmış oldu. Aşk ile öğrenmek isteyenler devam etmektedirler ve gayet iyi çözümlemeye başladılar bu bilgi kitabını. Emekleri ve gönül tınıları ülkemiz sınırlarının çok ötelerine yayılmış olan bu değerli iki sanatçımızın adı geçen kitaba 11 yıllık emek ve onlarca yıllık birikimlerini nakşettiklerini biliyorum. Bağlamada kaç pozisyon vardır? Ya da Bağlamada çokseslilik var mıdır soru/tartışmalarına son verdiğine inandığım;aynı zamanda Türkçe-İngilizce olarak basılan bu -şu an dünyada bağlama çalışma kitabı olarak eşi ve benzeri bulunmayan- metod; Bağlamanın evrensel bir çalgı olma yolundaki ilerleyişine çok önemli ivme kazandırmıştır. Emeği geçen herkese, kültür deryamıza bu ciddi katkılarından dolayı içtenlikle teşekkür ederim.

Yorum Gönder