31 Ocak 2009 Cumartesi

EVİN İLYASOĞLU

İstanbul'da doğdu.Yedi yaşında Marie Çobangil ile piyano derslerine başladı.1957-1963 yılları arasında İstanbul Belediye Konservatuvarı piyano bölümünde Özen Veziroğlu, Şerif Yüzbaşıoğlu ve Raşit Abet'in öğrencileri oldu. Öğrenciliği boyunca ve konservatuvardan ayrıldıktan sonra da özel olarak Ferdi Ştatzer ile piyano çalışmalarını sürdürdü.

1966 da Arnavutköy Amerikan Kız (Robert) Kolejinden Halide Edip Adıvar Edebiyat Ödülü ile mezun oldu. 1968 yılında, seçici kurul üyelerini Asım Bezirci, Berna Moran ve Mehmet Fuat'ın oluşturduğu Yeni Dergi Eleştiri Yarışmasında, Nazım Hikmet'in şiirini müziksel yönden incelediği Salkımsöğütün Türküsü başlıklı denemesi ile birincilik aldı. 1969 ile 1971 yılları arasında ABD Michigan Devlet Üniversitesinde Müzik Eleştirisi ve Karşılaştırmalı Müzik Tarihi seminerlerine katıldı. 1973 ile 1993 yılları arasında İstanbul Radyosunda açıklamalı Klasik Batı Müziği programları hazırlayıp sundu. Bu haftalık programlardan bazıları, Çağdaş müziğin Öncüleri, Yeni Tını Yeni Müzik, Mitolojiden Müziğe, Müzikte Etkileşim ve Bestecilerimizle Söyleşiler başlıklarını taşır. Çağdaş Müzikte Folklor adlı Radyo programları dizisi ile 1978 yılının Türk Dil Kurumu Radyo ve TV Dil Ödülü Õnü kazandı. 1982 ile 1992 yılları arasında TRT televizyonunda Müzikte Arayışlar, Müzik Söyleşileri, Müzik Dünyamızdan, Dünden Yarına Müzik gibi televizyon dizilerini hazırlayıp sundu. 1997 Habitat II Kapsamında İstanbul'un Müziği sergisini hazırladı.

1968'den bu yana Milliyet Sanat, Soyut, Somut, Türk Dili, Yeni Gündem, Sanat Dünyamız, Söz, Güneş, Cumhuriyet, Skylife, Vizyon, Kapris, Çalıntı, Albüm gibi birçok dergi ve gazetede eleştiri, inceleme ve söyleşi yazıları yer aldı. Halen Boğaziçi Üniversitesi öğretim görevlisi ve Cumhuriyet gazetesinin sürekli müzik yazarıdır. Prof. Dr. Eyüp İlyasoğlu ile evlidir ve Ekin adında bir kızı vardır

Diğer Kitapları

Yirmibeş Türk Bestecisi - Twentyfive Turkish Composers (Pan Yayıncılık, 1989) Müziğin Kanatlarında Söyleşiler (Pan Yayıncılık,1992) - İlhan Usmanbaş'a Armağan (Sevda Cenap And Vakfı Yayınları, 1994) - Zaman İçinde Müzik-kitaba ekli 10 adet kompakt disk ve kaset örnekleriyle-(Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık 1994, beşinci baskı 1998) - Cemal Reşit Rey Müzikten İbaret Bir Dünyada Gezintiler - kitaba ekli iki kompakt disk-(Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık,1997) - Galatasaraylı Besteciler -kompakt disk ile- (İyi Şeyler/ Müzikotek, 1997) - Necil Kazım Akses Minyatürden Destana Bir Yolculuk - kitaba ekli iki kompakt disk-(Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 1998) - Çağdaş Türk Bestecileri - Contemporary Turkish Composers (Pan Yayıncılık, 1998) Zehranın Öyküsü
Soprano Zehra Yıldız'ın biyografisi (BoyutYayıncılık-1998),
İlhan Usmanbaş - Olumsuz Deniz Taşlarıydı kitaba ekli iki kompakt disk - (Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2000)

Basında Evin İlyasoğlu

Ulaşılması her açıdan zor olan bir müziğin gazeteciliğini yapmak, konuyu incelemek, kitapları yayımlamak da bir o kadar zor olsa gerek. Evin İlyasoğlu, bu konuda gerçek bir misyoner.Konuyu müthiş bir titizlikle incelediği gibi, inanılmaz bir çalışkanlıkla sık sayılabilecek aralıklarla eserler yayımlıyor. Metin Solmaz, Cumhuriyet Gazetesi Kitap Eki. (8/10/1998)

İlyasoğlu'nun kitapları, cumhuriyet döneminde müzikte yapmaya çalıştığımız kalkınmanın aşamalarını ve yetiştirdiğimiz sanatçıları gün ışığına çıkarmaktadır... Önder Kütahyalı, Cumhuriyet Gazetesi Kitap Eki. (8/10/1998)

Evin İlyasoğlu, bestecilerin sadece müzik dünyalarıyla ilgilenmiyor, onları toplum içinde herhangi bir kültür savaşçısı olarak görüyor.Yeşim Nur, Yeni Yüzyıl Gazetesi (7/10/1998)

EROL ÖRTER


1938 yılı 18 Haziran'ında Kasımpaşa'da doğdu. Babası Osmanlı sarayının yorgancıbaşısı Mustafa'nın oğlu Ahmet Kemal, annesi Sisam Rumlarından Maria'dır.

İlkokulu Parmakkapı 29. İlkokul'da bitirdi. Yüksekkaldırım Beyoğlu Ortakokulu' na bir sene devam edip bıraktı. İlkokuldan itibaren her yaz çeşitli işlerde çalıştı. Bu arada tüm klasikleri okudu. Ortaokulu bıraktıktan sonra babasının Yüksekkaldırım'daki döşemeci dükkânında çalışmaya başladı. 16 yaşındayken babası tersaneye ustabaşı olarak girdiğinde, o da aynı işe girmek üzere yaşını 18 olarak büyüttü. 20 yaşında (1956) askere gitti. Asker dönüşü evlendi.

1961'de oğlu Kemalettin Cem, 1969'da kızı Bizden dünyaya geldi.

1962'de lotaryada kazandığı buzukiyi çalmayı öğrendi. 6 ay sonra ilk orkestrasını kurup Burgaz Ada Paradisos gazinosunda çalışmaya başladı.

Müzik hayatını sırası ile La Bohem, Tünel Şato, Şişli Portofino, Hristaki Taverna, Club Onay, Arnavutköy Rema, Arnavutköy Çamlıbahçe, Bebek Yıldız Gazinosu, Bebek Belediye Gazinosu, Ortaköy Lido, Club X , Ankara Altan Kulüp, İzmir Büyük Efes Meyhanesi, İzmir Mehmet Ali Restoran, İzmir Bergama Restoran, İzmir Karşıyaka Ergun Özer'in Yeri'nde sürdürdü.

1974'te İstanbul'a döndü. Büyükdere'de Reks ve Büyükdere Restoran'da çalıştıktan sonra, yine Büyükdere'de tarihi Mardiros Gazinosu'nu açarak kendi işini kurdu. Buzuki Erol'un Yeri olarak açılan bu büyük tavernada yedi kişilik bir orkestra kurarak İstanbul'da ilk defa düzenli bir rembetiko grubu oluşturdu.

Aynı yıl Kıbrıs olayları sebebi ile tavernasını kapatıp çalışmak üzere Yunanistan'a gitti, fakat çalışma izni alamadı. Gizli gizli Kosta ismini kullanarak Atina-Selanik, Kos Adası, Samos, Sparti Evesa, Kozani, Larissa gibi yerlerde çalıştıktan sonra yaptığı bir anlaşma ile İngiltere Oxford'a gitti. Daha sonra Reading ve Birmingham gibi yerlerde dört buçuk yıl kadar çalıştı.

1979'da tekrar Atina'ya döndü. Yine bir sözleşme ile İsrail Hayfa'ya gitti. 1984 yılına kadar burada çalıştı. Tekrar Atina'ya dönüp Almanya'nın Köln, Leverkusen ve Nürnberg şehirlerine küçük anlaşmalarla gitti. 1985'te İstanbul'a döndü. Kısa bir süre tekrar İstanbul tavernalarında şovlara çıktı, daha sonraları 5 Nisan kararlarına kadar İzmir, Çeşme, Bodrum, Erdek, Marmaris gibi yerlerde çalıştıktan sonra Kınalıada'daki baba evine çekildi.

İlk kırkbeşlik plaklarını 1965 yılında Odeon şirketine, 1966'da Grafson, 67'de Aras, 68'de Disko şirketlerine yaptı. 6 Mayıs 2007 tarihinde hayatını kaybeden Erol Örter Kınalıada'da toprağa verildi.

ERTUĞRUL OĞUZ FIRAT


1923'te Malatya'da doğdu. Yaşamı boyunca sanatın tüm dallarıyla ilgilendi. İlk müzik çalışmalarını annesinin yirminci yaşgünü nedeniyle aldığı piyano aracılığıyla gerçekleştirdi.

1943 - 44'te beste çalışmalarına başladı. Karl Berger'den armoni dersleri aldı. Ankara'daki askerliği sırasında tanıştığı İlhan Usmanbaş'la yarattığı düşün alışverişi yardımıyla müzik alanındaki çalışmalarını derinleştirdi. 1960'ta annesinin kaybı üzerine resim çalışmalarına başladı. 1964' te Türk Dil Kurumu üyeliğine alındı. Müzik ve resim çalışmalarını bir arada yürüten sanatçı, ilk resim sergisini 1970' te Almanya'nın Wuppertal kentinde açtı. Besteleri yerli ve yabancı müzik topluluklarınca seslendirilen sanatçının, müzik ve sanatla ilgili yazıları ve şiirleri eleştirileri "Küçük Dergi", "Türk Dili", "Yücel", "Eflatun", "Güney", "Filarmoni", "Opus", "Ankara Sanat", "Oluşum" gibi dergilerde yayınlandı.

İlk yapıtı, 1943-1995 yıllarında yazmış olduğu öyküler toplamı "Karmakarışık Öyküler Kitabı" başlıklı olup şiirlerini ve öykülerini bir araya toplayan antolojik eseri " Seviçıra" yayınlanan ikinci kitabıdır.

FEHMİ AKGÜN


1936 yılında Gelibolu'da doğan Fehmi Akgün, Kabataş Erkek Lisesi ve İstanbul Hukuk Fakültesi'nde okudu. 1948 yılından başlayarak müzik dersleri aldı. Nota, solfej, armoni ve akordeon çalmasını öğrendi. Kurduğu bir toplulukla Üniversite konserlerinde, İstanbul Radyosu'nda ve Teknik Üniversite Televizyonu'nda çaldı. Daha sonraları dinleyici ve araştırıcı olarak bütün müzik ilgisini Arjantin Tangoları'na yöneltti ve yazar olarak ilk çalışmaları 1958 yılında Müzik Ekspres Dergisi'nde yayınlandı. İspanyol Kültür Merkezi'ndeki 5 yıllık bir dil eğitiminden sonra tango üzerine yaptığı konferans ve söyleşilerle, özellikle TRT Radyo 3'de hazırlayıp sunduğu ve 11 yıldır süregelen "Açıklamalı Tango" programlarıyla tanındı. 1980 yılında "Lectorado Espanol"de tango üzerine İspanyolca bir konferans verdi.

Bunu, BİLSAK söyleşileri, ENKA gösterileri, Kadıköy Kültür Merkezi konferansları, gazete ve dergilerde yayınlanan yazıları, Radyo ve TV röportajları izler. 1985 yılında Ankara İspanya Büyükelçiliği tarafından hazırlanan "Presencia y Perspectivas de la Cultura Hispanica en Turquia" adlı toplantıya bir çalışma ile katıldı.

Türkiye'de 1988 "Tango Sevenler" ve 1990 "Tango Dostları" adlı derneklerin kurucu üyelerinden olan Fehmi Akgün, 1989 yılında Arjantin'de "GARDELİANO" Tango Derneği'ne ve 1991 yılında ise "Arjantin Ulusal Tango Akademisi"ne onur üyesi olarak seçilmiştir. 1992 Mart ayında Arjantin Ankara Büyükelçiliğince "Fahri Kültür Ataşesi" olarak ödüllendirilmiştir.

FIRAT KIZILTUĞ

1 Nisan 1935'te Bayburt'ta doğdu. 1957 yılında Trabzon Öğretmen Okulu'nu bitirdikten sonra yurdun çeşitli yerlerinde lkokul öğretmenliği ve fotoğrafçılık yaptı. Müzik bilgilerini İstanbul Belediye Konservatuvarı ve İleri Türk Müziği Konservatuvarı’nda ilerletti. Viyolonsel, solfej ve usül dersleri aldı. 1956-1966 yılları arasında İleri Türk Müziği Konservatuvarı Derneği'nde viyolonsel çaldı, hocalık ve genel sekreterlıik görevlerinde bulundu. İstanbul Devlet Klasik Türk Müziği Korosu'nda 1976'dan beri viyolonsel çalmaktadır. 1983 yılından beri şair olarak Türk Edebiyat Dergisi yazı kadrosunda bulunan Fırat Kızıltuğ, Türk Edebiyatı Vakfı'nca düzenlenen Necip Fazıl Senaryo Yarışmasında jüri özel ödülünü aldı. Yazdığı şiirlerini "Bir Dane, Bir Dane", "Bayburt Şikesteleri", "Oğuz Destanı", "Mavi Karanlık", "Kitab-ı Yave" ve "Dildeste" adlarını taşıyan altı kitapta topladı.

GÜLÇİN TELCİ

Gazetecilik hayatına 1981 yılında Dünya Gazetesinde başladı. Sekiz yıl burada ekonomi yazıları yazdı. Daha sonraTempo Dergisinde kulis haberleri yazmaya başladı. Ardından bir süre de Milliyette yazılar yazan Gülçin Telci, 1999 yılındaki ölümüne kadar Hürriyet Gazetesinde Ben Gülçin adlı köşede yazılarını yazmaya devam etti.

0 yorum:

Yorum Gönder