28 Ocak 2009 Çarşamba

XVIII. YÜZYIL MUSIKİ YAZMALARINDAN KEVSERI MECMUASI - Eugenia Popescu-Judetz



Çevirmen: Bülent Aksoy
Birinci Basım: Kasım 1998
Kapak Grafiği: Fatih Durmuş
Fiyatı: 7,50 TL

Önsöz'den

Dr. Eugenia Popescu-Judetz'in bu kısa ama çok dikkatli bir incelemeye dayanan değerli araştırmasının nasıl ortaya çıktığını anlatmak için değerli araştırmasının nasıl ortaya çıktığını anlatmak için birkaç söz söylemek istiyorum. 1996 yazında yazarın The Meanings in Turkish Musical Culture adlı kitabını çevirirken, Nayi Osman Dede'nin nota sisteminin açıklandığı bölüme gelince birden heyecanlanmıştım. Öyle ya, Osman Dede'nin geliştirdiği sistemde nota olarak kullanılan harflerle işaretleri belirttiği ve o yönteme göre yazdığı saz eserlerinin notalarını verdiği, ama birçok musıki adamının kayıp sandığı, son derecede değerli bir musıki yazmasının içeriği açıklanıyordu kitabın o bölümünde. Tabii, o kitaptaki denemeler eski musıki yazmalarının içeriğini tanıtmak için yazılmamıştı; yazar kuramsal bir çerçeve kuruyor, 1930'lu yıllarda ilkin Rus Biçimcileri ile başlayan, 1960'tan sonra da yapısalcı, yapısalcılık-sonrası düşünürler ile göstergebilimcilerin kuramları ve terimleri ile Osmanlı-Türk musıkisi tarihi açısından en önemli gördüğü üç sorunu inceliyordu. Söz konusu musıki yazmalarının içeriği yazarın kurduğu kuramsal çerçeve için birer dayanaktı sadece. Bunu biliyordum; ama o anda duyduğum heyecanı dizginleyememiş olacağım ki, Eugenia Popescu-Judetz'e bir mektup yazarak, gene pek az musıki araştırmacısının görebildiği, ama yazarın görüp incelediğini bildiğim bir başka önemli musıki yazması olan Kevseri Mecmuası'nı da kitabına almasını rica etmiştim kendisinden. Eugenia verdiği cevapta, Kevseri Mecmuası'nı o bölüme, yani kitabın birinci denemesinde kurduğu çerçeveye oturtamayacağını, ama istersem o yazma için ayrı bir makale yazabileceğini söylüyordu. Eugenia sözünü tuttu, aynı yılın sonunda Kevseri incelemesini de bana verdi. Elinizdeki kitapçığın İngilizce metni bu şekilde ortaya çıktı�

Kitaptan bir bölüm

Kevseri Mecmuası adıyla anılan tek nüshalı el yazması onsekizinci yüzyılın ilk yarısına ait geniş bir saz eserleri derlemesinde toplanan ezgilerin harflerle yazılmış notalarını kapsar. Mustafa Kevseri, tam adıyla Nayi Ali Mustafa Kevseri Efendi o dönemde yaşamış olan çok bilgili bir mevlevi musıkiciydi; neyzen olarak tanınmış ve tahminlere göre 1770 dolaylarında ölmüştür (Öztuna 1974: 50). Geleneğin ona mal ettiği birkaç saz eseri de vardır.

0 yorum:

Yorum Gönder