29 Ocak 2009 Perşembe

Rock Sözlüğü - Metin Solmaz




İkinci Basım: Ekim 1998
Kapak Grafiği: Fatih Durmuş
Fiyatı: 7,50 TL


Kitaptan Bir Bölüm

Öncelikle belirtmek istediğim, bu kitap hiçbir iddiası olmayan, ancak titizlikle ve epey ter dökerek hazırlanmış bir çalışmadır. Tek derdi ise 80'lerin ikinci yarısından itibaren ülkemizde tekrar canlanmış rock müzik içerisinde geçen tuhaf terimleri açıklamaktan ibarettir. Bu terimler, medyada sık sık geçen, bir bölümü asıl anlamının dışında da kullanılabilen ve bir bölümü sadece rock içerisinde kullanılan terimlerdir. Çoğunun İngilizce olması sebebiyle sık sık yanlış kullanılmış olması da normaldir, diye düşünüyorum. Kitaba geçirdiğim terimleri seçerken sadece rock içerisinde kalmamaya, özellikle rock'ın öncülü olması açısından blues terimlerine de yer vermeye ancak rock'tan fazla uzaklaşmamaya özen gösterdim. Aslında sözlükte sadece terimlerin geçtiğini söylemek hatalı olur. Adı sık sık duyulan rock dergileri, şehirler ve festivalleri açıklayan bilgiler de bulacaksınız. Ayrıca rock jargonuna ülkemizde de girmiş kimi terimleri kitap kapsamına aldım. Tek bir kaynağı model almadığım için ve daha önce Türkiye'de buna benzer bir çalışma yapılmadığı için hangi kelimeleri alacağım konusunda epey zorlandım. Mutlaka eksikleri vardır, ne kadar titiz çalışmış olsam da hata da olabilir. Ancak bazı şaibeli ve çok anlama gelebilen terimleri inandığım şekilde açıkladım. Hatta pek çoğunda sadece soğuk açıklamalarla yetinmeyip terimlerin anlamları üzerine yorumlar da yaptım. Spritual, gospel gibi kimi maddeleri hemen hemen hiç tanınmıyor olmaları sebebiyle uzun tuttum. Bütün bunlar sadece öznel tercihlerim sebebiyle böyle olmuştur.

Baba: Rock jargonundaki baba, Al Capon' dan da, Demirel' den de, annenizin eşinden de farklıdır. Birisi bir şeyi iyi yapıyorsa o babadır. "Şu Satriani çok baba gitarcı be abi" ya da "Tom Waits babamızın yeni albümü çıkmış, gördün mü?"

0 yorum:

Yorum Gönder